N jaar openOV, NDOVloket en Stichting OpenGeo
RegistrerenopenOV is in december 2009 ontstaan toen we voor OpenStreetMap op zoek waren naar locaties van bushaltes. Met hulp van vele ambtenaren is het gelukt van twee actuele tramlijnen uit Amsterdam, in 2012 alle ov-reisinformatie actueel beschikbaar te maken via een open data licentie. In 2013 mocht Stichting OpenGeo het NDOVloket uitvoeren. Het is nu tien jaar later, tijd voor een feestje!
Inspireren, drempels overbruggen en elkaar ontmoeten. We hopen dat je op 23 november de verkiezingen bent vergeten, nieuwe dingen leert en in de trein terug energie te over hebt voor het programmeren aan een geweldig project. We proberen ook meer zichtbaarheid te geven aan waar afnemers zelf mee bezig zijn. Voor het gebruik van open data is nooit een verplichting te delen waarvoor je het gebruikt, maar zou het niet leuker zijn om wel te weten om na 500 handtekeningen onder de NDOVloket overeenkomst nu precies mee is gebeurt?
Neem je grootste harde schijf mee, we gaan met elkaar data delen. Omdat een paar terabyte kopieren even duurt, hebben we genoeg tijd om ideeën uit te wisselen, vragen over standaarden, reisplanners, programmeren of de verkiezingsuitslag te bespreken.
Rien van der Knaap, voorzitter van Stichting OpenGeo en Ronald Haverman, strateeg mobiliteit bij provincie Zuid-Holland heten ons welkom.
Stefan de Konink, projectleider van openOV, neemt je mee terug naar 2009 en gaat samen met de zaal een reis maken naar de de toekomst van open data voor mobiliteit.
Marcel van Kooten Niekerk geeft een microcollege over het plannen van elektrische bussen. Waarom is dat complexer dan dieselbussen en hoe pak je zo'n probleem aan als je het wilt programmeren?
Tristan van Triest vertelt over zijn aanpassingen aan OpenTripPlanner en GTFS-RT om actuele NS-data correct in een reisplanner te gebruiken.
Jeroen Nijhuis werkt samen met BISON en Samenwerkingsverband DOVA aan open data om binnen stations te navigeren.
Eelke van den Bos toont hoe je middels een large language model reizigers kan voorzien van actuele reisadviezen.
Is je harddisk al vol?
Een voorbeeld van een open source project waarbij alle aanbieders van deelfietsen en -scooters hun data delen.
Harold van Heerde bespreekt hoe binnen OVit data vanaf NDOVloket wordt verwerkt tot inzichten voor vervoerders en overheden.
Waar worden aan internet verbonden verkeersregelinstallaties succesvol toegepast om de doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren?
Hoe kijken we naar reisinformatie in de toekomst?
Natuurlijk met de bitterballen.
Provinciehuis
Zuid Hollandplein 1
2596 AW
Den Haag